فصل خزان

زندگی

يكشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۱، ۰۹:۵۵ ق.ظ

                                    

                                             پست ثابت :





 

بعضی چیزها را " باید " بنویسم

نه برای اینکه همه " بخونن " و بگن " عالیه "

برای اینکه " خفه نشم "همین !!
...


  • میترا ، الهه مهر و محبت

نظرات  (۲۶)

سلام میترا جوون وب جدیدت عاااااااااااااااااااااااالیـــــــــــــــــــــــــــــه

پاسخ:
ممنونم
شما لطف دارین
  • زیتون (تغذیه اعصاب)
  •  سلام

    مبارک باشد

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

    [دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست]

     

     

     

    پاسخ:
    ممنون
  • زیتون (تغذیه اعصاب)
  • صبح درلغتنامه فارسی به عربی نگاهم به اسمت افتاد مَیترا ؟المحَبَه ، الشمس

    خوزشید محبتی

    خیلی با مسمی هستی

    بی جهت نیست اینقدر محبوبی ومحبت داری

    درودخدا و ملائکه و مردم برمامان وبابای عزیزت که اسم قشنگی برات انتخاب کردند

    سلام متیرا خانم وبلاگ جدید مبارک مطلب زیبایی بود ....

    پاسخ:
    سلام ممنون از شما
    باز که اسم منو اشتباه تایپ کردین برادر ... !!!
  • زیتون (تغذیه اعصاب)
  • مگه خود الله، اسم خدا نیست ،اینکه عنوان می شه اسم الله یعنی چه ؟!
    چرا بجای بسم الله کار هامون رو با الله شروع نمی کنیم ،نکته خاصی داره؟
    بله اسم الله همه مخلوقات رو در بر می گیره، یعنی همه پدیده های عالم اسماء وجودی(تکوینی)خداست.
    امام خمینی، از بسیاری از پدیده های عالم به «اسماء الله» نام برده و گفته : «تمام عالم زنده است؛ همه هم اسم الله هستند. همه چیز اسم خداست؛ شما خودتان از اسماءالله هستید، زبانتان هم از اسماءالله است، دستتان هم از اسماءالله است، حرکات قلبتان هم اسم اللّه است، حرکات نبضتان هم اسم اللّه است، این بادهایی که وزیده می شود، همه اسم اللّه اند.»( امام خمینی، تفسیر سوره حمد،ص 102)

    راز ، اینکه گفته می شه بسم الله هر سوره با سوره دیگه متفاوته در اینکه هر سوره از قرآن یکی از اسماء وجودی خداست که مومن از این اسم تکوینی الهی استعانت می خواد .شخص با خدا در هر کاری بسم الله می گه چون همه اسباب وعلل رو اسم الله می دونه وبا کمک از اسماء وجودی الهی کار ها واحتیاجاتش رو بر طرف می کنه چون خدا رو غنی مطلق می دونه ونیاز هاش رو در اسم الله تکوینی می بینه.

    نکته دیگه همون طور که اسماء لفظی فانی در معنی هستند (یعنی وقتی ما اسم کسی رو صدا می زنیم مثلا علی مرادمون خود شخصه واساسا لفظ (ع ل ی) فانی در این شخص شده)اسماء وجودی (تکوینی) هم فانی در ذات باری تعالی هستند یعنی انسان موحد همون طور که از اسباب وعلل بهره می گیره همون طور هم برای اسماء تکوینی استقلالی قائل نیست وهمه چیز رو مستهلک و فانی در ذات باری تعالی می دونه.

    از دقت تو کلام حضرت امام به خوبی معلوم می شه ایشان فانی بودن اسم در مسمّی و مستهلک بودن اسم در مسمّی نیز جست وجو و طرح کرده و از این رو، گفته است: «اسم در مسمّای خود فانی است. ما خیال می کنیم که خودمان یک استقلالی داریم، لکن این طور نیست. اگر آنی آن شعاع وجود، که موجودات را با آن شعاع اراده، و با آن تجلّی موجود فرمود، برداشته شود، تمام موجودات لاشی ءاند. "اللّه نور السموات والارضَ" یعنی وجود سماوات و ارض، که عبارت از نور است، از خداست و آن قدر فانی در اوست که اللّه نور السموات، نه این که اللّه ینوّرالسموات.»( امام خمینی،تفسیرسوره حمد،ص103) بنابراین، حقایق عینی عالم و پدیده های هستی جلوه، مظهر و آیت مسمّی (ذات حق سبحانه) هستند.

    پی نوشت-------

     اسم تکوینی و اسم لفظی

    استاد حسن حسن زاده آملی می فر مایند :"یکی از مباحث دیگر درباره اسماء الهی، تقسیم آن به اسم تکوینی و لفظی است. «اسم تکوینی» عبارت از حقیقت عینی و خارجی است که شأنی از شؤون ذات واجب الوجودی است. و «اسم لفظی» عبارت از همان تلفظ به این اسماء است. برای تقریب به ذهن به آب مثال می زنیم همراه با صفت معیّن که اسم است؛ مانند این که امواج دریا تطوّرات، شؤون و شکن های آب دریایند؛ هر موجی که برمی آید تشأّن به شکن و حدّی است، و این امواج استقلال وجودی ندارند. چه این که هیچ یکی از آن امواج، دریا نیستند اما از دریا هم جدا نیستند. هر یک از آن امواج اسم خاص است و اگر بخواهیم برای این امواج، که شؤون دریا هستند الفاظی به اقتضای خواص آب در این مظاهر و به حسب غلبه، وصفی از اوصاف آن وضع شود، این الفاظ، اسماء آن اسم های شؤونی هستند که اسماء اسماء خوانده می شوند."(حسن حسن زاده آملی، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، قم، قیام، 1373، باب 2، ص 109)

    این بحث در منظر عرفانی حضرت امام نیز مورد توجه قرار گرفته .و با اشاره به اسماء لفظی در چند مورد،( امام خمینی، شرح دعای سحر، ص 201 / همو، تفسیر سوره حمد، ص 120) به دلیل روشن بودن اسماء لفظی، به طرح اسماء تکوینی پرداخته و از آن میان گفته: «و بالجمله، "اسم" عبارت است از: نفس تجلّی فعلی که به آن، همه دار هستی تحقق یافته، و اطلاق اسم بر امور عینیه در لسان خدا و رسول و اهل بیت عصمت علیهم السلام بسیار است؛ چنانچه "اسماء حسنی" را فرمودند ما هستیم.»( امام خمینی، تفسیر سوره حمد، ص 17)

    و در جای دیگر فرموده: «این مقداری که همه موجودات عالم اسم خدا هستند و نشانه خدا هستند، این یک مقدار اجمالی است که همه عقول این را می توانند بفهمند و همه عالم را اسماءاللّه بدانند.»( امام خمینی، تفسیر سوره حمد، ص 100)

    نکته قابل ذکر تو این بحث ایتکه اگه اهل معرفت، بخصوص حضرت امام، از همه عالم و آدم به اسماء الهی یاد نموده، بر اساس تعریفیه که اونا از اسم الهی اراده کرده ان.بر این مبنا، عالم هستی با تمام پدیده های آن آیه، علامت و مظهر خدای سبحانه و هر کدام به اندازه کمال وجودی خود خدا را نشان می دهد و دلیل بر وجود خالق، مدبّر و مصوّر عالم است. از این رو، اهل معرفت از عالم هستی به اسماء الهی یاد نموده اند.

     آیا اسم عین مسمّی است؟

    یکی از مباحث دیگه درباره اسماء الهی، بحث اتحاد و یا عدم اتحاد اسم با مسمّی است. این بحث گذشته از عرفان اسلامی، در میان اهل کلام نیز مطرح بوده.(سعیدالدین مسعود تفتازانی، شرح المقاصد، قم، انتشارات شریف رضی، 1409، ح 45، فصل 7، ص 337) از این رو، به تفصیل درباره آن بحث کرده و همه معتقد به اتحاد اسم با مسمّی بوده ان. اما باید توجه داشت آنچه متکلّمان اشعری درباره اتحاد اسم با مسمّی گفته اند و به تعبیر شیخ بهائی،(محمدبن حسین شیخ بهائی، کشکول، قم، انتشارات شرکت طبع و نشر، دفتر 5، ص 459) کاغذهایی را سیاه نموده و مباحث بی فایده ای انجام داده اند، مربوط به اسم لفظیه که به یقین، غلط و بی اساسه؛ زیرا اسم لفظی هیچ گاه نمی توانه عین مسمّی باشه؛ چون به اصطلاح علمی، لفظ از مقوله کیف، و مسمّی از مقوله جوهر است و نمی توانند عین هم بشوند. بدین روی، در روایات، اتحاد اسم با مسمّی کاملاً مردود دانسته شده است.( محمدبن یعقوب کلینی، پیشین، ج 1، باب «المعبود»، حدیث 2، کتاب «توحید»)

    اما آنچه را اهل معرفت درباره اتحاد اسم با مسمّی گفته اند، غیر از توهّم اهل کلام بوده و ناظر به حقیقتی دیگه است. از این رو، فیض کاشانی در این باره گفته : «اسم به لحاظ هویّت و وجود، عین مسمّی است و از نظر مفهوم، غیر مسمّی است.»(محسن فیض کاشانی، پیشین، ج 1، باب 6، فصل 1، ص 97)

    عارف قیصری می گه: «همه حقایق اسمائی در حضرت احدیت عین ذات است، اما در حضرت واحدیت به یک اعتبار مصداق و وجود عین ذات، و به لحاظ دیگر مفهوم و حدود غیر ذات است.»( داود قیصری، پیشین، باب «آدمی»، ص 62)

    این بحث در نگاه عرفانی امام خمینی نیز مورد توجه و دقت قرار گرفته و ایشان در این باره فرموده: «اسم عین مسمّی، و صورت اسم یعنی اعیان، عین اسم و مسمّی، و ظل منبسط عین حقیقت الهی و مستهلک در آن است و هیچ گونه استقلالی ندارد.»( امام خمینی،شرح دعای سحر،ص263)

    و در جای دیگر نیز گفته: «اسم در عین حال که عین مسمّی است، حجاب او نیز هست.»(داودقیصری،پیشین،فصّ 2، ص 13)

    از این جا معلوم می شه که حضرت امام نیز با بزرگان از اهل معرفت در این مسأله هم عقیده است که اسم الهی عین مسمّی است، اما نکته مهم تو این بحث اینکه باید مشخص شه اتحاد و عینیت اسم با مسمّی از دیدگاه اهل معرفت، بخصوص حضرت امام خمینی، به چه معناست؟

    بعضی از عرفا پس از اینکه اسم را عبارت از ذات با صفت متعیّن و تجلّی مشخص معنا کرده، گفته ان: «از این معلوم می گردد که مراد از عینیت اسم با مسمّی چیست.»(داودقیصری،پیشین،فصّ 2، ص 13) هدف قیصری آن است که چون اسم الهی تجلّی و تعیّن ذات با صفت مشخصه، پس عین مسمّی محسوب می شه.

    پاسخ:
    ممنون
    مطلبتون جلب بود و تامل برانگیز
    تا حالا بهش دقت نکرده بودم

    میترا عزیز 
    ممنونم که اینقدر با محبتی و من را ببخش 
    چقدر اینجا زیبا شده است 
    مطالب قشنگت را خواندم 
    سر فرصت میایم و بیشتر می نویسم 
    وبلاگ جدیدتون مبارک عالیه بود 
    سلام خاهر
    فضای قشنگی داره اینجا. میشه نفس کشید یا چیزی شبیه نفس. من هم عمریه می نویسم تا خفه نشم. کمی نویسیم تا ادای زنده ها را درآوریم. این هم خوب است. خوب گفتی نازنین. پس بنویسیم تا نفس بکشیم. آمدنت را به این خانه تبریک میگم. این هم کادو  برای منزل جدیدت:

     

    Langston Hughes (1902 - 1967)  By:

    برگردان بفارسی: ناصر صارمی

     لطیفه

    آخ... ای خدای رنگین کمانها وغبار
    توی کله‌ی ما فرو کن که بفهمیم
    بدون گرد و خاک ،
     رنگین کمانی به این قشنگی در کار نیست.

    سلام
    نوشته هاتون از روی دل میاد پس به دل می شینه
    به مرکز سایت هم سر بزنید
    نظر یادتون نره
    منتظر تون هستم
    http://msait.r98.ir/
    سلام عزیزم
    این یکی وبت هم مث اون یکی عالیه !!!!!

    سلام میترا جون خوبی نبینم دلت غصه دار باشه

    مرسی شب یلدا شما هم پشاپیش  مبارک

    همیشه خوش باشی

    توی اون وبلاپت چند بار خواستم نظر بدم کد امنیتی نمیاد

    با درود / احساس شما از شعر بر رنک تر از شعر و عالی است....
    پاسخ:
    ممنونم
    سلام 
    باهات موافقم شدید ... :(
    مثل وب قبلیتون حرف نداره

    سلام اپم

  • ژاله ی نور
  • سلام

    وبتان زیبا و مطالبش خواندی است .

     

    تنها گیاهانی از موهبت آفتاب برخوردار می شوندکه جرأت سر برآوردن از خاک را داشته باشند.

    (تولستوی)

     

     

     

    پاسخ:
    چون امکان ویرایش نظرات اینجا وجود نداره ، یه اصلاح لغت تو خط دوم رو اینجا انجام میدم
    ژاله ی نور نوشته : وبتان زیبا و مطالبش خواندنی است .


    ممنون ژاله ی نور عزیز از نظرتون
  • محمدرضا سبزواری
  • سلام

    باهاتون کاملا موافقم
    گلها همه با اذن تو برخواسته اند

    از بهر ظهور تو خود آراسته اند

    مردم همه در لحظه تحویل حتما

    اول فرج تو از خدا خواسته اند

    از بهر ظهور تو خود آراسته اند

    مردم همه در لحظه تحویل حتما

    اول فرج تو از خدا خواسته اند
    پاسخ:
    خیلی زیبا بود ...ممنون
    سلام.
    ممنون از نظرات مثبتتون.
    امیدوارم منو بخشیده باشین، توی این مدت سرم خیلی شلوغ بود نمی تونستم سر بزنم.
    سال نو تونم مبارک
    آخرش هم کسی میگن معلوم نبود چیگفت
    سلام
    جالب بود برام
  • فرامرز فرحمهر
  • به به چه وبلاگ زیبایی درست کردی
    مرحبا میترا
    میترا عزیز 
    یک سری هم به این گوشه ی دلت زدم 
    در میان درختان پر  سخاوت احساسات 
    پرندگان آواز خوانی می بینم که بال و پر زنان 
    به زندگی روح می بخشند  
  • روان شناسی و حقوق
  • با سلام . لطفا از وبلاگ روان شناسی و حقوق بازدید فرمایید . علی کاکاوند قلعه نوئی - ملایر
    پاسخ:
    سلام
    بله حتما حمایت میکنم

    سلام

    میشه بگین قالب وبلاگ رو از کجا گرفتین؟

    کم لطفیه اگه ننویسم عالیه.موفق باشی.

    پاسخ:
    سلام
    قالب وبلاگ مال خود سایت بیان هستش ... از همین جا گرفتم
    ممنون . نظر لطفتونه

  • ღ❤ღ Masoomeh ღ❤ღ
  • اینو موافقم بات